Czemu powinieneś zastąpić biały cukier ksylitolem?

Ksylitol, czyli cukier brzozowy, to ostatnimi czasy coraz popularniejszy zamiennik cukru
Ksylitol
, czyli cukier brzozowy, to ostatnimi czasy coraz popularniejszy zamiennik cukru. Nie ma się co dziwić, gdyż już od wielu lat ludzie zauważają, że ich dieta jest zbyt bogata w cukier, co niesie za sobą ryzyko licznych chorób, takich jak otyłość, nadwaga, problemy z sercem. Mimo że z cukru jest bardzo korzystnie zrezygnować, jest to niezwykle trudne, ponieważ słodki smak jest uwielbiany, i to nie tylko przez dzieci, ale i dorosłych. Ksylitol pozwala na zachowanie słodyczy i jest o wiele zdrowszy. Poznaj kilka powodów, z jakich warto jest, by zagościł w Twojej kuchni zamiast cukru.

Wpływa na zdrowie zębów

Dzięki stosowaniu ksylitolu w jamie ustnej nie namnażają się bakterie. Zęby nie ulegną zatem zepsuciu, a oddech stanie się o wiele świeższy. Ksylitol ma także właściwości, poprzez które zachowane jest właściwe pH śliny, a szkliwo zostaje wzmocnione. Często tego składnika używa się do produkcji domowych past do zębów. Jeśli zatem chcesz spożywać składnik, który pozwoli na zmniejszenie ryzyka próchnicy, parodontozy czy zapaleń dziąseł, to ksylitol jest odpowiednim środkiem.

Wspomaga odporność

W okresie jesienno-zimowym, gdy jesteśmy narażeni na wystąpienie chorób, dobrze jest dodawać ksylitol np. do rozgrzewającej herbaty z cytryną. Ksylitol sprawia, że zahamowane zostaje namnażanie się bakterii odpowiedzialnych za choroby układu oddechowego. Dbanie o zdrowie staje się przyjemniejsze, gdy wykorzystuje się do tego słodki smak cukru brzozowego.

Jest idealny dla osób starszych i diabetyków

Osoby starsze często narzekają na problem w postaci braku wystarczającej ilości śliny i suchość w ustach. Dzięki spożyciu ksylitolu ta nieprzyjemność zostaje wyeliminowana, ponieważ stymulowana zostaje produkcja śliny. Z kolei diabetycy mogą sięgać po ten produkt z powodu tego, że gwarantuje on stopniowe uwalnianie energii do organizmu. Cukier z brzozy wchłania się o wiele wolniej, a dzięki temu nie wiąże się jego spożycia ze wzrostem poziomu insuliny.

Korzystny, ale z umiarem

Około 15-20 g to maksymalna ilość, którą powinno się spożyć. Ksylitol w nadmiarze ma właściwości przeczyszczające. Istotna jest też informacja, że dzieci do trzeciego roku życia nie powinny mieć go w swojej diecie w ogóle, natomiast jeśli ktoś dopiero zaczyna jego spożywanie, powinien zaczynać od jednej łyżeczki dziennie, stopniowo zwiększając ilość.

Zdecydowanie dobrze jest zastąpić zwykły cukier tym wytwarzanym z brzozy. Ksylitol to produkt znacznie zdrowszy, a dzięki niemu zadbać można m.in. o zdrowie jamy ustnej. Korzystanie z jego dobroczynnych właściwości jest oczywiście możliwe jedynie przy zachowaniu odpowiedniej spożywanej w ciągu doby ilości.

Food obraz autorstwa jcomp – www.freepik.com

Ksylitol – zdrowsza alternatywa dla cukru

Obok stewii i erytrytolu jest obecnie jednym z najpopularniejszych "zdrowych" słodzików

Obok stewii i erytrytolu jest obecnie jednym z najpopularniejszych “zdrowych” słodzików. Nie podnosi poziomu glukozy we krwi oraz nie powoduje odkładania się tkanki tłuszczowej. Jest naturalnym słodzikiem roślinnym. Mowa oczywiście o ksylitolu. Na czym polega jego fenomen i jakie ma właściwości?

Pochodzenie i budowa ksylitolu

Ksylitol jest naturalnym środkiem słodzącym, zwanym inaczej “cukrem brzozowym”. Pozyskiwany jest najczęściej z kory brzozy fińskiej, ale występuje naturalnie także w kolbach kukurydzy i niektórych owocach, takich, jak gruszki, jagody czy truskawki. Pod względem budowy różni się od tradycyjnego cukru, czyli sacharozy: jest alkoholem cukrowym (poliolem) i posiada mniej atomów węgla w cząsteczce, a co za tym idzie – ma prawie dwukrotnie niższą wartość kaloryczną i ponad czternastokrotnie niższy indeks glikemiczny niż cukier.

Właściwości i zastosowanie ksylitolu

Ksylitol smakuje niemal identycznie jak cukier (https://www.bee.pl/9188-ksylitol). Najczęściej spotykany jest w sproszkowanej lub skrystalizowanej formie, co pozwala na wykorzystanie go w dokładnie taki sam sposób: do napojów, ciast czy deserów. Ze względu na niski IG oraz udowodnione badaniami zmniejszanie łaknienia na słodycze, cukier brzozowy polecany jest dla osób odchudzających się oraz dla tych, którzy chcą zmienić swój tryb życia na zdrowszy, ale nie są w stanie zrezygnować ze słodzenia kawy czy herbaty. Dzięki temu, że jest wolniej wchłaniany przez przewód pokarmowy niż cukier i metabolizuje się przy mniejszym (praktycznie zerowym) udziale insuliny, spożycie ksylitolu nie wiąże się ze skokami poziomu tego hormonu we krwi, więc jest idealny dla osób cierpiących na cukrzycę. W przeciwieństwie do tradycyjnego cukru, dającego odczyn kwasowy, który sprzyja rozwojowi grzybicy, ksylitol jest substancją o charakterze zasadowym.

Zdrowe kości a ksylitol

Dzięki naturalnemu pochodzeniu, cukier brzozowy wspomaga przyswajanie wapnia, więc jego spożycie polecane jest dla osób cierpiących na jego niedobory. Sprawdzi się przy profilaktyce osteoporozy, a dzięki temu, że może być stosowany przez dzieci od 3. roku życia, wspomoże również prawidłową mineralizację podczas budowania kośćca u najmłodszych. Ksylitol sprawdzi się również w profilaktyce próchnicy oraz innych chorób uzębienia: pozytywnie wpływa na florę bakteryjną jamy ustnej, przywraca naturalne pH śliny, dzięki któremu szkliwo nie jest narażone na erozję szkodliwymi kwasami. Z tego powodu można go spotkać w składzie past do zębów oraz gum do żucia. Jego działanie bakterio – oraz grzybobójcze pozytywnie wpływa na rozwój naturalnej odporności organizmu. Ksylitol nie należy do tanich słodzików, ale jest wart swojej ceny ze względu na wiele dobroczynnych właściwości.

Food obraz autorstwa jcomp - www.freepik.com

Jak działa ksylitol?

Ksylitol (cukier brzozowy) to zwykły słodzik, jaki stanowi zdrową opcję dla węglowodanu

Ksylitol (cukier brzozowy) to zwykły słodzik, jaki stanowi zdrową opcję dla węglowodanu. Ksylitol (cukier brzozowy) to podstawa słodząca źródła własnego, jaka oprócz sorbitolu, mannitolu, erytritolu oraz maltitolu należy do kategorii polioli, więc “alkoholi cukrowych” – cukrów cechujących się małą wartością energetyczną i tym, iż nie zwiększają stopnia glukozy we krwi. Takie wartości ksylitolu sprawiają, iż jest on zalecany szczególnie cukrzykom oraz osobom walczącym z otyłością.

Co to jest ksylitol?

Ksylitol to lekki, ekologiczny środek słodzący produkowany z kory brzozy. Czasem jest określany cukrem brzozowym, jednak taka nazwa wprowadza w błąd, bo ksylitol pod względem syntetycznym nie jest węglowodanem, jednak alkoholem cukrowym. Znaczy to, iż jest odmiennie metabolizowany aniżeli cukier, co czyni go materiałem dobrym dla diabetyków. Wyglądem przypomina typowy cukier – to biały, krystaliczny pył, bez zapachu. Jest tak samo słodki w smaku jak cukier, jednak ma o 40% mniej kalorii! Ksylitol w naturze jest w wielu owocach oraz warzywach: śliwkach, truskawkach, malinach czy kalafiorze, i w grzybach.

Wartości ksylitolu

Zakupiony w sklepie ksylitol ma formę białego, kryształowego pudru oraz ma niezwykle niski indeks glikemiczny. Bo nie zawiera w sobie fruktozy nie powiększa ilości cukru we krwi ani insuliny. Indeks glikemiczny ksylitolu sięga 8 (indeks glikemiczny to wartość, jaka opisuje jak błyskawicznie zwiększa się cukier we krwi). Dla zestawienia wskaźnik glikemiczny dla cukru to 50 – 60, więc ksylitol jest dobrym słodzikiem dla cukrzyków oraz osób na diecie. Doświadczenia wykonane na szczurach dowiodły, iż ksylitol może posłużyć w zmniejszaniu symptomów cukrzycy i zmniejszaniu ilości tkanki tłuszczowej.

Wykorzystanie ksylitolu

W terminologii UE ksylitol został oceniony jako półsyntetyk. Na rynku konsumpcyjnym oferowany jest jako słodzik i jako składnik artykułu jadalnego stosowany jako dodatek do żywności notowany na etykiecie jako E967. Niejednokrotnie dodawany jest do gum do żucia, past do zębów i słodyczy.

Czy ksylitol jest niebezpieczny?


Popularność przeróżnego typu zamienników cukru wzrasta nie jedynie pośród cukrzyków, jednak także pośród osób dbających o sylwetkę. Czemu? Ponieważ ludzie odchudzający się pragną przyswajać mniej kalorii, oczywiście nie rezygnując ze słodkiego smaku. Czy należałoby z nich korzystać? Należałoby. Jednakże środkiem do użytkowania jakiejkolwiek substancji, jaka ma zamienić cukier, jest umiar. Chociaż zamienniki cukru mogą posłużyć w kontroli wagi ciała, nie są wspaniałym wynalazkiem oraz żaden spośród nich nie jest obojętny dla zdrowia.

Food obraza autorstwa jcomp - www.freepik.com